Home office a pravidla ergonomie v domácí kanceláři

Co uděláte, když sednete do auta? Nastavíte si sedadlo tak, abyste co nejlépe dosáhli na pedály, abyste dobře viděli na cestu a abyste se cítili pohodlně. Dále si upravíte zrcátka pro jasný přehled o tom, co se děje za vámi a kolem vás. Dokonce si můžete změnit polohu opěrky hlavy nebo si posunout bezpečnostní pás do správné výšky na rameni. S prací z domova je to podobné. Abyste se při práci na home office cítili pohodlně a neničili si zdraví, je potřeba respektovat ergonomické zásady pro nastavování pracovní židle a stolu.

Správná ergonomie pracovního místa vás uchrání před zdravotními problémy

Správná ergonomie pracovního místa vás uchrání před zdravotními problémy

Co je to ergonomie pracovního místa?

V základu můžete ergonomii chápat jako vztah mezi lidmi a výrobky. Pokud jde o pracoviště, je ergonomie o tom, že je fyzické prostředí (kancelář, pracovna) přizpůsobena práci člověka. Ergonomie kanceláře by měla být taková, aby vyhovovala vašim požadavkům a potřebám. Vytváří takové prostředí, ve kterém by nemělo docházet k zatěžování pohybového aparátu kvůli špatnému pohybu nebo vlivem vnějšího prostředí.

Ergonomie nábytku

Jestliže si vybavujete domácí pracovnu, nebo si pořizujete pracovní stůl a kancelářskou židli, které umístíte do obývacího pokoje či ložnice, je potřeba pamatovat na možnosti jejich nastavení. Jen díky nastavení a správným rozměrům si můžete zařídit ergonomické pracoviště, ze kterého vás nebudou bolet záda, krční a bederní páteř, ruce, oči, hlava atd.

Ergonomie pracovního stolu

Ergonomie pracovního stolu není jen o rozměrech, ale také o jeho umístění. Vyberte mu takové místo, abyste měli volnost pohybu všemi směry:

  • nahoru a dolů – důležité při nastavení výšky židle,
  • dopředu a dozadu – prostor pro odsunutí a zasunutí židle,
  • doprava a doleva – kvůli přístupu k dalším pracovním pomůckám a potřebám.

U kancelářského stolu hraje důležitou roli velikost pracovní desky a výška stolu. Na pracovní desku byste měli pohodlně umístit veškeré vybavení, které pro práci potřebujete:

  • monitor,
  • klávesnici,
  • myš,
  • telefon,
  • nabíječky,
  • dokumenty atd.

Zároveň by vám deska měla umožňovat upravit polohu zmiňovaných pracovních pomůcek a potřeb.

Šířka desky pracovního stolu:

  • minimální 120 cm,
  • doporučovaná 160 cm.

Hloubka desky pracovního stolu:

  • minimální 80 cm,
  • doporučovaná 80 cm.

Výška pracovního stolu by měla odpovídat výšce vaší postavy. Za standardizovaný rozměr se považuje výška 72 cm (+- 1,5 cm). Mezi sedákem židle a horní stranou pracovní desky stolu by měla být mezera:

  • pro muže 22 – 31 cm,
  • pro ženy 21 – 30 cm.

Pod stolem byste měli mít nejméně 60 cm volného prostoru pro pohodlné „uložení“ svých nohou.

Praktická ergo vychytávka pro pracovní stoly

Pokud si chcete při práci dopřát skutečný komfort, pořiďte si výškově nastavitelný stůl. Ideální je elektrická varianta, která disponuje tlačítky pro jednoduché ovládání stolu. Stůl je možné vyvést do takové výšky, abyste mohli při práci i stát.

Ostatně při sedavém zaměstnání se doporučuje pracovní polohy střídat. Sezení a stání byste měli střídat každých cca 30 minut.

Polohu sezení a stání střídejte každých 30 minut

Polohu sezení a stání střídejte každých 30 minut

Ergonomie kancelářské židle

Pokud u počítačového stolu sedíte zhruba 8 hodin, je nejlepší si pořídit kvalitní kancelářskou židli s co nejširším spektrem nastavení. Možná vás bude lákat pohodlí kancelářského křesla. To se však hodí pro práci, při které za počítačem netrávíte celých 8 hodin, ale méně. Je také vhodným „sezením“ pro všechny, kteří si rádi dopřávají PC gaming.

U kvalitní kancelářské židle byste měli mít možnost nastavit:

  • výšku sedáku,
  • hloubku sedáku,
  • sklon sedáku,
  • výšku područek,
  • délku područek,
  • bederní opěrku,
  • zádovou opěrku,
  • opěrku hlavy.

Ideální je možnost aretace houpacího mechanismu.

Židli byste si měli nastavit tak, aby podporovala zdravé sezení u stolu:

  • krční páteř by měla být vzpřímená,
  • lokty na opěrkách by měly svírat úhel 90°,
  • oči by měly být ve výšce okraje horní strany monitoru,
  • záda by měla být ve zdravém „S“ zakřivení,
  • pánev lehce nakloněná dopředu,
  • stehenní a lýtková kost by měly svírat úhel 90°,
  • chodidla by měla být celou plochou položená na podlaze.

Zkontrolujte si, zda za stolem sedíte správně

Zkontrolujte si, zda za stolem sedíte správně

Praktické doplňky na stůl

Abyste si při práci užili všech výhod ergonomie, můžete si pořídit řadu doplňků, které vám zlepší pracovní prostředí. Jestliže pracujete na notebooku, dopřejte si podstavec, díky kterému bude obrazovka výš, a vy si nebudete namáhat krční páteř. Oblíbené jsou také držáky na monitory a notebooky.

V případě, že pracujete na notebooku, snížíte zátěž na ruce při práci na externí klávesnici. Doporučujeme také pořídit ergonomickou myš, která eliminuje vznik nepříjemných karpálních tunelů.

Věděli jste, že nepořádek na pracovním stole snižuje váš pracovní výkon? Zorganizujte si pracovní plochu. Jestliže se vám na desce povaluje spousta kabelů, můžete jim dát „řád“ pomocí organizérů. Také je můžete vést výřezem ve stole. Dokumenty a listiny ukládejte do šanonů, pořadačů a třídicích boxů.

Kancelář, která se přizpůsobí vašemu prostoru

Jestliže nemáte možnost pracovně vyčlenit celý pokoj, pravděpodobně si ji zřídíte v obývacím pokoji, kuchyni nebo v ložnici. Abyste se na ni nemuseli dívat i po práci, je užitečné si pracovnu „sestavit“ z přenosných kousků.

Příklad: Pokud jako kancelářský stůl využíváte stůl jídelní, můžete pod něj jednoduše umístit pojízdný kontejner, ve kterém budete mít dokumenty, psací potřeby, kabely a zkrátka vybavení, jež potřebujete mít po ruce. Jakmile s prací skončíte, můžete kontejner odvést například do ložnice či obývacího pokoje, postavit na něj květinu a jednoduše jej přeměnit v odkládací stolek. Monitor schovejte do skříně a kancelářskou židli odvezte do obývacího pokoje. Stačí, pokud přes ni přehodíte deku nebo umělou kožešinu a ze židle se stane místo pro pohodlné lenošení.

Smart technologie, které zpříjemní práci z domova

I nejrůznější smart technologie můžete považovat za určitou část ergonomie práce. Jak můžete využít nástroje chytré domácnosti pro zpříjemnění práce?

  • Hlasoví asistenti – jestliže máte chytrou domácnost napojenou na hlasové asistenty, stačí jen povel, abyste si upravili například intenzitu a barvu světla, zapnuli motivační hudbu nebo si uvařili kávu.
  • Ovládání na dálku – v případě, že v chytré domácnosti nevyužíváte hlasových asistentů, jistě máte v přenosných zařízeních aplikaci, díky které můžete na dálku regulovat třeba intenzitu topení, rekuperaci nebo spuštění domácích spotřebičů (pračka, myčka). Dálkově se dá ovládat i venkovní stínění, díky kterému si doma zajistíte optimální tepelné a světelné podmínky.

Zařiďte si doma ergonomické a chytré pracovní podmínky. Uvidíte, že díky nim budete v práci efektivnější a výkonnější.

Přečtěte si také

Sdílejte článek

  • Registrace

Registrace nového účtu

Máte již účet? Místo toho se přihlaste